sign here

Followers

Masa Itu emas

RIEZMA ANNIVERSARY

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Nuhlan Ilham Hasif

Lilypie Premature Baby tickers

Sunday, August 2, 2009

RESEPI NASI AYAM




Assalamualaikum wbt....hari ni..atas permintaan PUAN ELLY & PUAN BED...dipersembahkan resepi nasi ayam specel utk MERTUAKU & UMMIKU...layanzzzzzzzzzzzzzz... utk pengetahuan semua...saya main reka2 n hentam2 jer......guna idea sendiri...

Nasi (untuk di makan 13 orang)
Beras -8 pot
Butter (kerat 4..amik 1 bahagian jer.
Halia
Daun pandan
Garam
Kuah Sup (so sup kena buat lebih okey)sebab nasi ni 100& guna air sup..xguna air mcm masak nasi biasa tu.
*Air sup = 2 x ganda beras..jadinya....16 pot air sup..

Sup
Ayam- kat bahagian kaki,tengkuk,tulang2..kasi manisss.
bawang putih 1 labu tumbuk
halia
Kulit kayu manis 2 batang
Sup bunjut adabi (saya guna 3 bunjut) baru terasa supnya
Daun sup + daun bawang cincang2...dalam 5 kupang jer beli. (jgn letak lagi) letak lepas air sup yang lebih letak dlm nasi tadi..kira mkn ngan nasi la..
(Tumis semua...jangan letak minyak...air bagi penuh periuk....sebab nak guna untuk jadikan air dalam nasi..

Sambal / sambal kicap
Cabai besaq 10 biji
Cabai kecik 10 biji
Kuah sup
Kicap
(blender semua ni sampai hancur)

Ulam-Ulaman
Salad Rm2 hengget
Timun 3 batang RM1.50 kupang
tomato 4 biji Rm0.80 kupang
(potong dan susun atas pinggan) simpan dlm peti..baru rasa fresh jer)

Ayam Goreng Madu
*Diperap dari jam 10am (goreng jam 7pm) kira la brape jam
Ayam 2 ekor Rm25.00 hengget elok potong kecik..senang...xpayah potong dah pas goreng.
telan seketul2 ..kahhhhhhhhhh (sebenarnya biar senang masak)
Sos Tiram. guna 1/4.
Kicap Pekat
Madu 4 sudu
Blender cabai kering skit..letak 3 sudu besar..(kalo xmaw pedas xpayah letak)
Perap semua nya.....


*SETELAH SEMUA READY..BARU LEH NGAP........
Masa yang diambil nak buat semua ni...Ayam 15 minit (perap dalam minima 2-3 jam jer.
nasi dalam masa 30 minit dah masak
Sup dalam masa 20 minit leh siap
Sambal kicap 3 minit
ulam2 dalam masa 10 minit setel.
MAKANNnnnnnnnnnnnnn.....1 minit...ihhiihihhihi...

6 comments:

~sall said...

ko masak ayam tu yang menarik.aku dah simpan resepi ko.senang2 nanati aku cuba buat.tq sifuuuu...hehehehe

ppb_ppkp said...

HIIHHIHI.....KO NI SALL...MELAMBUNG2 LA PUJIAN..AKU GEGET KANG..KAHHHH...LAKI AKU SIAP GELAK LAGI BACA KOMEN2 KORANG...ISKH2....
SALL..NANT DAH TRY WAT..KO TEPEK GAMBAR TAW..

Bed said...

thanks imah...aku sayang ko...eh sambal cili tu takpayah masak ke?

alyyani said...

imah, aku ade request. nasi ayam, aku mcm da expert. ko ajar la kitorg buat nasi beriyani ke tomato ke. teringin nak try masak, makan sendiri punye. cuma tak tau je. huhu..

imah baik kan... :D

ppb_ppkp said...

bed..aku xmasak pon..kalo nak masak pon boleh rsnya..ikut kreativiti masing2..aku cayang ko gak..wei ko pon tepek2 resepi yg agak pelik n aku xpenah wat..western2.ke...

allyani..heheheh...aku pon bkn la reti sgt..tapi boleh laaa sekadar nak menyenyangkan...nanti aku tepek ek..aku penah wat nasi tomato n beriyani..tapi dah lama..nanti aku godek smula ek

el said...

tenkiu imah..love u so much
hehehehe...