sign here

Followers

Masa Itu emas

RIEZMA ANNIVERSARY

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Nuhlan Ilham Hasif

Lilypie Premature Baby tickers

Tuesday, June 29, 2010

TEMOsA owhhh TeMOsA..

Mujur comei..tupun sebab ada acuan karipap tu..kalo tak..mau dibuat bulat2 macam bola tu.. apepon gigih la jugak En Hubby Saya ni buat...terima kasih...
setengah kilo tepung dan 3 ekor ikan termenung + 2 batang serai dan rm1 nyoq..
maka...jadilah TEMOSA make by eN rIZAL.. DAPAT 25 BIJI..SEBIJI besaq gedabak sebab dah malasssss la tu..last kopek nyer....mata ngantuk..hahahahah

tara,....siap utk di makan.......

woweeeeeeeeeeeeeeee..hai smua..yahooo..akhirnya.....tekak ni merasa jugak..kuih TEMOSA..(KUEH NI ASALNYA DARI PAHANG)..area Utara xtaw pon kueh ni..mujur jadi..cayalahhh..
punya la sedapp.... memandangka di perlis ni xdak dijual pon kuih TEMOSA ni..maka gigih la En suami dan Saya membuat..En Suami yang kerja keras dlm pembikinan kUih TEMOSA ni..
walaupon agak tidak cantik...kadang2 kena gentel dgn jari..tapi tetap MALATOpp... mantop sayangg..heheheh...pas ni leh buat lagi kuih TEMOSA ni...yummy.......
Owhhh ya...kenai ka kuih TEMOSA ni... sebenarnya kuih TEMOSA ni bentuk dia mcm KARIPAP..tetapi intinya berbeza.. inti dibuat dari IKAN + NYOQ + SERAI..amat sodapppppppppppp....yummmy........makan panas2...TERIMA KASIH SAYANG..en Suami saya ni walaupon xreti masak..tapi gigih jugak..masa dok buat ni..baru la dok kata......iskh2....macam mana la orang buat jual tu kan...penatnyaa...ni baru nak dpt 25 biji...penatnya..kebas habis tgn2 n kaki..kahhhhhhhh....walaaaaaaaaaaaa.....two thumbs...
resipinya...
3 ekor ikan termenung- rebus amik isinya.
2 batang serai..dipotong nipis
3 biji cili burung
3 ulas bawang kecik
sedikit jintan manis
sedikit halba
kelapa parut rm1 hengget ja..lagi besh kukur sendiri kat rumah..kena guna yg putih2 tu..
garam skit..gula..
(bahan2 ni ditumbuk...kecuali kelapa parut...masak dlm kuali..masukkan kelapa....gaul.... dan masak..
Tepung..
setengahg kilo tepung gandum
butter 2 sudu
garam..
myk 2 sudu.
air utk dohkannya..
peram sehingga 1 jam
dah ready utk menggentel.....guna acuan karipap tu ja.....then goreng....READY TO EAT..yummyyyyyyyyyyy

6 comments:

nome said...

baek tol ati somi imah, siap tolong masakkan kueh temosa...yelah, dah isteri tingin nak mkn...maka en somi gigih gak membuat kueh temosa...

kueh ni rupe cam karipap ek? kira cantek la tu imah buat kueh nih, kalau akak la, sure dah penyek2 akak gentel...ekeke....

ppb_ppkp said...

kak mie....gamaknya sebab imah dok pegnen lani..hehehe..gigih la en rizal tu..mujur ada acuan.. kalo tak soheh di buat mcm bola jer..hahahahah..

Mama Sara said...

baru tau ..ada menu baru
kuih temosa..
menarik menarik..

ppb_ppkp said...

mama sara..kueh temosa ni asalnya dari Pahang Nun.....

Zura Hasan said...

tahniah en rizal..bakal abah mithali ni...aku pun baru dengaq temosa ni..leh la try nnt...hikks...

ieda said...

imah...temosa bukan yg bentuk 3 segi tu ka??