sign here

Followers

Masa Itu emas

RIEZMA ANNIVERSARY

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Nuhlan Ilham Hasif

Lilypie Premature Baby tickers

Thursday, May 21, 2009

UDANG PADANG (BENDANG)
















MENANGKUL UDANG PADANG

Cara menangkul udang yang di buat ni berlainan sikit sebab dia gunakan alat khas bentuk empat persegi yang diperbuat dari kain dan siap ada tangkai ataupun holder untuk dipegang. Caranya.. letakkan tangkul tu dlm sungai.. campakkan umpan dlm tangkol tu (ada umpan khas diperbuat dari tanah yg dibulat2kan dan digolek2kan dlm serbuk khas.kadang2 letak tepung,japg udang2 tu datang ler) pastu tunggu selama ½ jam… angkat tangkol.. wallaaaa… hasilnyerrr.. paling sikit pun.. dptlah dlm 20 ekor udang.. tp kalau tengahari.. boleh dpt hingga 70 – 80 ekor katanya… Berbaloi jugak bila dpt udang begitu banyak.. mengikut kata mertua imah, kalau rajin boleh dapat lagi banyak udang tu.. yg penting kena sabar sikitlah. Masa ½ jam menunggu tangkol tu.. boleh digunakan utk buat perkara lain.. boleh juga sambil2 memotong janggut udang tu…tapi kalo malas...makan skali ngan janggut tu..hiihih...imah memang plan nak pi menangkul udang padang ni ngan MIL n hubby,MIL siap buat dah tangkul..tapi masa xmengizinkan.insyallah.nanti imah masukkan pic kalo imah dah pi
pic ni imah amik yang imah beli tempohari.gamabr tangkul ni imah cilok dari fotopages kak madiha http://mamawandiha.fotopages.com/ akak imah cilokk arrr.halal ek

9 comments:

SyaNa said...

pasni aku jmp udang ni haros aku beli

ppb_ppkp said...

ihhihihi..kat KL xder nyer syana.. kalo nak mai perlis..hihihihi

alyyani said...

imah, tangkap sendiri ek udang ni? lepas tu takyah buang janggut dia ek? alya nmpk imah masa gitu jek..

Gieyana said...

udang nie kalau cecah ngan air asam sedapkan! huwaaa...nak cikit!

Reena said...

wah sedapnya...post sini sikit kak imah..haha

Jiey^Mien said...

Blog Imah ni 'sedap' betu la.. Byk nar makanannya.. Jadik laparrr jer kalo singgah sini..

~chekuna~ said...

sedap nya imah... nak nak... sedap kalu letak dlm mee goreng basah.. wow... jilat pinggang lah... oh no..i'm diet.. no no...

sall... said...

salam perkenalan, emmm...sedapnye udang ni...sall memang antu udang..berapa sekilo...nak beli la..

el said...

woi kalo aku terpergi ke sana..leh la aku bw 2 3 bakul udang padang tu eh...BLEH???hahahahaha