sign here

Followers

Masa Itu emas

RIEZMA ANNIVERSARY

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Nuhlan Ilham Hasif

Lilypie Premature Baby tickers

Wednesday, September 9, 2009

Juadah Berbuka ramadhan ke 18 - Gotong royong masak with MIL

antara juadah berbuka ramadhan 18- ikan goreng,sambal petai & udang,
ikan talapia masak sambal pekat,udang masak gulai kuning,
kangkung kampong goreng belacan,kulat sisir goreng kering,
roti sardin goreng air tebu & air selasih
roti sardin sebelum dicelup tepung n digoreng

sambal talapia (saya buat) ada 8 ekor

Kulat sisir...MIL pi kutip kat batang2 pokok getah yang dah mati..
sodapppppppp (MIL MASAK)

Petai Goreng Ngan udang padang (bendang)... (MIL BUAT)
Gulai udang ketot...(Saya Masak)

Kangkung liar (kangkung kampong) kutip kat hujung kampong... (adik ipar buat)
kangkung ni lebih sedap dari kangkong yg ditanam tu.

Roti sardin Goreng (saya buat)

Assalmualaikum wbt...selamat hari rabu kepada semua blogger..hari ni mcm biasa..xdak citer menarik tentang hari kelmarin..yang menarik cuma juadah berbuka puasa ramadhan ke 18. saya dah plan nak berbuka puasa di rumah mertua saya..so segala ikan,udang saya dah beli n prepare dari rumah..sampai sana..terus saya bergotong royong dengan MIL di dapur.
kat mertua..awal2 pagi saya dah call..xperlu pi nat (pasar tani) utk cari lauk..sebab saya dah beli semuanya..Makanya...lepas habis keje kul 2pm..(saya shift pagi kelmarin.) terus saya berdesup ke kampung Mertua seorang diri..hubby saya keje.then dia akan terus gerak dari opis ke umah Mak.layanzzzzz ajer pic2 juadah ni...lepas berbuka..dalam kul 8.15pm...saya pon gerak balik ke padang besar..huhh.memang ketat perut...makan reramai ni memang membuatkan saya asyik menambah nasik.uwaaaaaaaaaaaaaa mcm mana nak pakai baju raya yang vouge ni...
layanzzzzzzzzzzz ajer..

15 comments:

Ryn said...

kulat tu daku suke kalo masak lomak cili api...lama tak mkn....dulu ms arwah nenek ada, kitorang balik sure lauk ni ada..huhuhu~~

Ummi Nuhlan said...

kasih...walaaaaaaaa.memamg sodap..tapi susah nak cari..kena tunggu hujan baru ada.. seronok kan kutip kat batang2 getah yang tumbang..memang seronok..

pizet said...

tgk gmbr kat blog kak imah terus rasa lapar...huhu br pukul 12 ni

Ummi Nuhlan said...

pizzet...hang jgn..kang batal posa
blog akak ni dibulan ramadhan elok la bukak tgk 1 jam sblm berbuka..bagi menhgelakkan batal posa..hahahah

el said...

ayoyoyoyoyo karipulai
meleleh tgk lauk2 tu
sambal talapia tu mmg mengancam abiss
merahhhhh gilerrr..aku sukeeee

Z.u.r.a and I.w.a.n said...

wahh...aku tgk blog hg kan...mmg mskan myelerkan betui....haizz...dugaan bln posa...keke

Ummi Nuhlan said...

el...ihihihihi..aku pon suker sambal talapia tu..ngamcam..
aku bawa balik padang besar habuan sahur tadi...memang jilat jari ko...aku memang suker sambal2 ni.


zura...sama la..aku kalo time nak upload pic...ingat laks menu smlm..rasa nyesal xmkn byk..hahahahahhah

nome said...

pes time akak tgk kulat sisir nih...bleh mkn rupenyer...ni yg tingin nak rasa nih...lauk sumer sedap2...mmg peberet pun lauk kg nih...sure bertambah2 nasi kalau pekena lauk2 camni...

Ummi Nuhlan said...

kak mie..memang sodap kulat ni..
nak cari memang susah..kena cari time hujan..
kalo kat pasar pagi..kalo ada jual...pagi2 kena pi beli..sebab limited edition..depa jual 1 tin susu rm2..mahal wooo..
mujur MIl imah rajin masuk kebu getah cari..imah rajin gak dok ngikut kalo kena time cuti...
seronok kutip kat batang pokok getah yg mati..

mamashasha said...

ha...MIL aku pun buat masak lomak cili api kulat tuh!!!adoi imahhh terlioq aku tgk...

Ummi Nuhlan said...

bed...sodap kan kulat sisir ni..ngamcam habiss..
kena tgu hujan la gamaknya kalo nak mkn laie..uhuhhuhu

Mrs. Simplicity said...

kalau aku lak, makan ramai2 jadi tak makan sebab bz besebang even time buka.

best la korang, mcm2 juadah makan. 30 ari aku tgk, menu lain2. mmg meriah...

saveme_zero said...

byknya laukkk! meriah tol lauk ko imah. meh kasi aku skit. lamanya tak mkn kulat..huhu.

~chekuna~ said...

imah..roti sardin tu..celup telur ke tepung..sblm goreng..tgk cantik tak berminyak... :)

Ummi Nuhlan said...

alyyani..semua org fokus pada makanan..heheheh....
idea memang dah kering..kadang2 idea datang tiba2..
hehehe..semua yang simple2 jer kak sue..masakan kampong.
wah..kak sue pon suker ek kulat sisir tu..

kak na..roti tu..imah celup
dengan teluR + tepung jagung..cairkan skit then celup goreng...roti tu kena gelek2 bagi nipis n padat supaya xmasuk minyak..lepas masuk sardin yg dah dimasak n dihancurkan tu..gulung2..then celup.